Alla inlägg den 25 oktober 2010

Av Yvonne - 25 oktober 2010 21:00

Hej

Nu var det ett tag sedan igen.Tänk att det ska vara så svårt att ta sig lite tid o skriva här.

Vad gör vi nuförtiden.....jo tränar.

Vi kör mycket kontakt med störning.Ziggy har lite svårt att fokusera när det är andra hundar bredvid.

Idag har jag varit på bruksa o hjälpt till med en allmänlydnads kurs för ungdomarna.De var så duktiga.Efter så tränade Sara o jag en stund med att Ziggy skulle fokusera på mig trots att Sara stod intill med sin flat!

Jag fick vara ganska bestämd o tala om var skåpet skulle stå men då blev han jätteduktig.Han har ju en sån förväntan när han o jag är ute så när vi inget gör så biter han i kopplet o jag har försökt med alla olika metoder men nu fick jag vara mer bestämd o det kanske hjälper   

Han är i en riktig slyngelålder nu o är ganska hårdnackad så han tål att man får ta i lite mer ibland.

Jag menar inte att man ska vara elak men mer bestämd.

Tack snälla Sara för hjälpen du är en    

I helgen som gick så hade jag viltspårkurs.Det gick kanonbra.De är riktigt duktiga.

Vi provade på sök lite för att de skulle få se vad det är.Ziggy fick prova lite men är som sagt galen.Jag har dlömt bort hur det är att ha en illbatting i tonåren :)

Samtidigt så är han helt underbar för det mesta.När vi är hemma så kommer han o lägger sig i knät så nära det bara går.Helst skulle han nog krypa in under skinnet.

I helgen som kommer ska Sara o jag träna.Det ska bli kul.

Jag kommer att köra mycket stadga o fokusering.

När han kör momenten o fokuserar på mig så går det så himla bra.

Alla momenten sitter som en smäck....nu pratar vi klass 1.

Vi håller även på en del med fjärren o inkallning med ställande.Ställandet kör vi med tasstarget o det går bra på kort avstånd så nu är det bara att öka avståndet.

Jag har beställt ett halsband o tjänstetecken till honom som jag väntar på nu.Jag är så nyfiken på hur de blir.Det kommer bilder på det sen.

Nu är det dags att avsluta för denna gången men vi ses snart igen.


Ovido - Quiz & Flashcards