Direktlänk till inlägg 23 januari 2011

Träning på stadga

Av Yvonne - 23 januari 2011 19:30

  

Nu var det ett tag sedan sist.Men så är livet.

Vad gäller träning så ligger det mesta fokuset på att träna stadga av kontakten.

När vi var hos Ingela sist så körde vi en hel del med att utan kommando vänta

o se hur länge de klarade av att hålla kontakten trots störningar.Han var duktig.

Speciellt när det gått en stund och han kunde låta bli att hålla koll på alla andra.

Vi körde en och en i typ 5 min.

Sedan körde vi med störning av att den andra gick runt oss och förbi .Det gick riktigt bra för oss alla tror jag.

Ingela var tydlig med att vi ibland måste backa i träningen och träna grunderna.

Det blir ju lätt att moment som går bra kör man bara hela moment.

Vi tränade även snabba läggande.Det tyckte ju jag min toka att han ka, o det kan han men det skadar inte om läggandet blir mer distinkt o snabbt.

Vi tränade även på ställandet och där stannar han skapligt men är inte hundra stabil så det blir fortsatt träning från grunden.

Efter kursen blev det fika för mig , Lena o fröken fräken.Tänk att man kan ha så mycket att prata om så stackars Ingela aldrig får åka hem o vila....


Så nu kör vi på så o tränar med hjälper o klicker.Det går riktigt bra.Tack Ingela för att du ger oss så mycket hjälp o är envis när jag inte fattar bättre själv   

Ziggy är riktigt rolig att träna med när han är fokuserad.

Han är lite tråkig med sitt uppförande ibland.

Jag tror utan att veta säkert att det handlar mycket om osäkerhet när han gör typ utfall mot andra hundar precis när vi ska in på apellplan eller dyl.

Jag måste samla ihop oss innan vi går in.Men det är inte alltid så lätt när man tidigare hade en hund som aldrig gjorde så.

Vi har även varit på en aktiveringskurs i Ekenbergs ridhus.Det var Monika som höll i den.

Ziggy började med att markera mot två hundar när vi skulle gå in men sen var han jätteduktig.

Vi körde en del kontakt , inkallning , mötte med andra hundar , hälsa¨på människor utan att hunden ska flyga fram som en galning.

Vi testade även budföring.Det tyckte Ziggy var kul men backade lite när Monika skulle ta lite på honom.

Det måste vi träna så alla mina vänner när vi träffas kommer ni att få känna på Ziggy-bubben och kolla tassar mm.    

Vi ska ut på tävling framåt våren.....ohpss jag med mina tävlingsnerver som inte finns...

Nåja om han sköter sig som han gör när vi tränar så ordnar det sig.

Från det ena till det andra.Nu är det bara 16 arbetsdagar kvar tills vi åker.

Skööööööööööönt.

Nu längtar jag till tisdag då vi ska åka till Linköping och kolla på hockey

HV-shoppen

Det ska bli så kul...Heja HV

På onsdag är det dags för kurs hos Ingela igen....jiipppiiii vad kul.

Nu är det bäst att vila så man orkar med veckans pass.

Sov gott alla !


 
 
julia

julia

24 januari 2011 16:18

Alltid lika roligt att läsa om hur det går för syskonen och hur dom är :) finns så mycket dom verkar ha gemensamt :P
kram Ajax & Julia

http://ajax.bloggplatsen.se

 
Ingela

Ingela

25 januari 2011 20:26

Det gick riktigt bra efter en stund. Han klrade att väöja bort och blev mer samarbetsvillig.
En del är og osäkerhet på honom och en del är invant beteende. Det viktiga är att inte nochalera det så han tror det är ok. Utan lugnt och bestämt visa vart han får vara.
Det klarar du!
Och det är klart ni ska tävla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kramar

http://www.ostanvindens.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 21 juli 2011 18:08

Plocka gullingar är vad jag o Ziggy gör denna tiden på året.Han tycker det är kul att springa o busa.Han förstår inte varför han måste lägga sig o vänta när matte plockar upp de fina kantarellerna. Annars då ? Jo jag har jour på jobbet i 3 veckor v...

Av Yvonne - 14 juli 2011 11:14


Nu var det längesen.Som någon sa:har du inte koden till bloggen    Hihi jo men det har varit så mycket annat. Jag har haft besök av en vän från Jönköping.Vi har haft så mysigt.Vi har varit på stan o gått o strosat.En kväll var vi på teater *delad...

Av Yvonne - 21 juni 2011 10:19

Nu är vi iväg med husvagnen i Oskarshamn.Vi jar hittat en fin camping som heter Gunnarsö .Det är en naturcamping.Den ligger alldeles intill havet.det är så vackert.Idag åkte Roger och spelade golf.O vad tänker jag med,inte huvudet iallafall.Jag tänkt...

Av Yvonne - 12 juni 2011 16:30

I helgen har vi varit i Jönköping för att fira Malin.Hon har tagit sin examen med bravur. HURRA för Malin. Lycka till med jobbet nu på måndag.Det kommer säkert gå bra och barnen kommer bara att älska dig. Festen hölls i Stugan vid Åsasjön utanf...

Av Yvonne - 8 juni 2011 22:30

Tjingeling Nu har jag varit på kurs igen hos Ingela Plingela. Det var skitkul. Vi fick först 10 minuter var där vi själva fick välja vilka moment vi ville ha hjälp med. Jag började med rutan.Han springer snabbt o ganska rakt ut , men måste fo...

Ovido - Quiz & Flashcards