Alla inlägg den 1 februari 2010

Av Yvonne - 1 februari 2010 22:00

Här kommer ett recept på en jättegod fiskrätt.Jag brukar hälla på grädde ochså så det blir lite sås och servera med pressad potatis och sallad.

Fisk med frasigt täcke

4 pers.

500-600 g färsk eller djupfryst fiskfilé, t ex torsk, kolja, sej
1 tsk salt
2-3 msk pressad citron (eller vatten)
50-75 g margarin eller smör
1 pressad vitlöksklyfta eller 1 tsk dragon
2 dl smulat vitt bröd
2 dl hackad persilja
1 dl riven ost
4-5 tomater
salt, peppar
riven ost


 Sätt på ugnen, 225 grader. Skölj hastigt de färska fiskfiléerna och skär dom ev i bitar. Fryst fiskblock tinas något och skärs i c:a 2 cm tjocka skivor. Lägg fisken på ett smort ugnssäkert fat, salta och droppa över pressad citron eller ev vatten. Täck med aluminiumfolie och ugnskoka fisken 12-15 min. Smält under tiden fettet, krydda det med vitlök eller dragon. Rör ner smulat vitt bröd, persilja och riven ost. Skär tomaterna i halvor.
 Tag ut fiskfatet ur ugnen, för ihop fisken till en bred sträng mitt på fatet. Fördela brödblandingen över fisken. Lägg tomathalvor vid sidorna och strö lite riven ost över dem. Färska tomater kan ev bytas mot väl avrunna burktomater, tag då 7-8 tomater.
 Gratinera i mitten av ugnen, c:a 15 min i 225 grader, tills gratängen fått fin färg.

Av Yvonne - 1 februari 2010 21:15

Ännu en dag till ända.Mer snö idag och ännu mer imorgon.

Idag har Ziggy jagat grannens katt till husses fasa.Detta är något vi får ta tag i.

Om det är någon som har tips hur man ska fixa det så tar vi tacksamt emot tips och idéer.

Det är nog bara jakten som är spännande för vi var ju i Växjö i helgen hos Marcus o Elin och de har en liten kattunge (så söt) och då sitter han bara o tittar på honom.Han är väldigt intresserad men jagar ju inte eller är dum mot katten.


Ikväll har vi haft filmstund.Vi har börjat kolla på en film som heter *Australia*

Den är 4.45 lång så vi får dela upp den på några kvällar.

Som det känns så här långt så kan jag rekommendera den.Den innehåller spänning , romantik och faktiskt en del roliga inslag oxå.

Vad gäller Ziggy så kör vi mycket koppelträning.Jag tycker det går bra ibland men han drar gärna iväg när han fått belöning i godisform.Så igår kväll gick jag en promenad och stannade så fort han drog och stod still tills han kom och satte sig vid sidan o sökte kontakt.Skillnaden mot tidigare var att nu fick han bara godis kanske 5 ggr av 20.Det går faktiskt bättre när man bara berömmer honom med rösten.Vi kämpar på så får vi se.

Jag har anmält mig till en lydnadskurs som Monica på *MMS COACHING* ska ha.

Det ska bli så kul.Hon kommer troligtvis även att ha ett läger i vår gällande specialsök.Vi får se men jag är jättesugen på det ochså.

Vi testade lite av det när vi var hos Monica sist och det var så kul.Det tyckte både Ziggy o jag.

Nu är det dags för snarklådan.Vi hörs snart igen.


Ovido - Quiz & Flashcards